Flytte hjemmefra huskeliste til dig der flytter for første gang.

Flytte hjemmefra-huskeliste – 8 gode råd til dig der flytter for første gang

Det er både spændende og angstprovokerende at flytte hjemmefra. Der er mange ting at tænke på, og du skal have styr på alt fra lejekontrakt til flyttekasser og forsikringer. Her får du en huskeliste med nogle af de praktiske ting, du skal tage ansvar for, når du flytter hjemmefra.


Billede af Pernille Ellehage

Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Sidst opdateret: 14/08-2020

Brug for et flyttefirma? Indhent tilbud her!

Når du flytter hjemmefra, får du både masser af frihed og masser af ansvar. Du kan selv bestemme over dit hjem og din hverdag, men du får også betydeligt flere forpligtelser.

Nu er det dig, der har ansvaret for, at der er varmt vand i hanerne, strøm i stikkontakterne og styr på økonomien. Men hvordan får du styr på alt det, og hvor skal du begynde?

Vores huskeliste hjælper dig med at få overblik over, hvilke praktiske og økonomiske ting, du skal have styr på, inden du flytter. Den er primært skrevet til dig, der flytter i lejebolig.

Vi guider dig gennem otte ting, du skal huske, når du flytter hjemmefra:

  1. Lejekontrakt, indskud og indflytningssyn
  2. Opret abonnementsaftaler og tegn forsikring
  3. Søg boligstøtte
  4. Læg et godt flytte hjemmefra-budget
  5. Meld flytning
  6. Husk at købe alt det kedelige
  7. Find ud af, hvilke regler der er i ejendommen
  8. Planlæg flytningen – grundigt!

1. Lejekontrakt, indskud og indflytningssyn

Når du flytter ind i en lejebolig, skal du altid have en skriftlig lejekontrakt mellem dig og din udlejer. Gennemlæs kontrakten nøje og opbevar den et sikkert sted.

Lejekontrakten sikrer, at I har styr på reglerne angående leje, lejeperiode, udflytning, fremleje, eventuelt inventar osv.

Uden en lejekontrakt har du ikke noget at støtte dig til, hvis der opstår en uenighed mellem dig og udlejeren. Du skal derfor ikke nøjes med en mundtlig kontrakt.

Indskud og depositum

Regler for fremleje og delebolig

Hvis du skal leje et fremlejet værelse eller dele en lejebolig med én eller flere andre, skal du først og fremmeste tjekke, at udlejer er indforstået med aftaler om fremleje eller nye lejere.

Når du flytter ind i en lejebolig, du skal dele med andre, bør I sørge for, at alle står på lejekontrakten. Hvis kun én af jer står på lejekontrakten, kan han eller hun risikere at stå alene med regningen, hvis depositum eksempelvis ikke dækker, når I skal flytte ud.

Det er også kun den, der står på lejekontrakten, der hæfter økonomisk, hvis en af jer ikke kan betale husleje. Hvis der står flere på kontrakten, hæfter I solidarisk.

I bør også udforme en kontrakt eller nogle retningslinjer, hvor I eksempelvis forpligter jer til fælles regler om, hvad I gør, hvis prisen stiger, én vil flytte, I skal finde en ny roomie osv.

Læs mere om særlige regler for deleboliger i Lejeloven.

Når du flytter ind i et fremlejet værelse, bør du indgå en skriftlig fremlejeaftale med fremlejegiveren. Aftalen bør udformes som en normal lejekontrakt. Hvis I kun indgår en mundtlig aftale, er det i sidste ende Lejeloven, der gælder, hvis der opstår uenigheder.

Den leje, fremlejegiveren må kræve for at udleje et værelse med adgang til køkken og bad, afhænger af det lejedes værdi og af huslejeniveauet i området.

Det betyder den lovlige husleje, hvor lejen er fastlagt efter reglerne i Boligreguleringsloven – og kan altså ikke udelukkende vurderes ud fra, hvad andre værelser i området koster.

Hvis huslejen ikke er rimelig, kan du klage til huslejenævnet for at få huslejen sat ned.

Læs mere om særlige regler for fremleje i Lejeloven.

Når du flytter i en lejebolig, skal du betale indskud og depositum. Indskud dækker forudbetalt husleje. Depositum er udlejers sikkerhed for, at der kan udføres reparationer og males, når du fraflytter lejemålet.

Indskud og depositum aftales med udlejer. Beløbet fremgår på din lejekontrakt. Ifølge Lejeloven må begge beløb højst svare til tre måneders husleje – altså seks måneder i alt. Hvis din husleje er 5000 kr./mdr., skal du altså maks. betale 30.000 kroner i indskud.

Indflytningssyn

Inden du flytter ind, bør du sammen med din udlejer lave et indflytningssyn i boligen. Under indflytningssynet kan du notere eventuelle fejl og mangler.

På den måde sikrer du, at du ikke bliver erstatningsskyldig for allerede eksisterende skader. Tag billeder af slitage og de skader, du finder, og meddel din udlejer om fejlene.

Hvis du ikke helt ved, hvilke fejl og mangler du skal kigge efter, kan du tage dine forældre eller andre, der har flyttet flere gange før, med til indflytningssynet.

2. Opret abonnementsaftaler og tegn forsikring

Når du flytter ind i din egen lejlighed, skal du selv til at betale for el, internet, forsikringer og meget andet. Start med at undersøge, om el, internet, vand og varme er inkluderet i din husleje.

Det er vigtigt, at du får styr på diverse abonnementsaftaler i god tid, så du ikke risikerer at stå uden el, varmt vand og internet, når du flytter ind.

Hvis du studerer, kan du mange steder få diverse abonnementsaftaler og forsikringer til fordelagtige priser. Undersøg altid, hvor lang opsigelses- og bindingstiden er, og nærlæs vilkårene.

Hvis du vil være sikker på at få de bedste priser, er det altid en god idé at indhente flere tilbud på eksempelvis elaftaler, forsikringer og bredbånd.

Elaftale og elselskab

Når du tegner en elaftale, kan du selv vælge, hvilket elselskab du vil have. Som lejer er det dit ansvar at sørge for at lave en aftale med et elselskab.

Hvis din udlejer gerne vil stå for at tilmelde lejeboligen til et elselskab, kan I lave en aftale om det. Det kræver, at du giver udlejeren fuldmagt til at tilmelde el på adressen.

Hvis du lader din udlejer stå for elaftalen, kan du måske spare tid på at finde et elselskab, men du får til gengæld ikke indflydelse på, hvor billig eller grøn elaftalen bliver.

Der er mange elselskaber, og de tilbyder forskellige priser og aftaletyper. Det kan være svært at overskue. Men hvis du indhenter tilbud fra flere selskaber, kan du ofte spare mange penge.

En god tommelfingerregel er, at du bør tjekke priserne hos forskellige elselskaber og sammenligne dem med din egen elregning cirka én gang om året.

Bredbånd, streaming, tv og telefoni

Find en internetudbyder i god tid. Så er du sikker på at have internetadgang i dit nye hjem fra den dag, du flytter ind. Indhent gerne flere tilbud på priser og hastigheder, før du vælger.

Husk, at du ikke altid kan vælge mellem alle danske internetudbydere. For det meste kan du vælge mellem minimum et par stykker. Det afhænger af, hvilke udbydere der leverer bredbånd til din nye adresse.

Hvis du ikke selv har betalt for streamingtjenester og mobiltelefoni, mens du boede hjemme, er flytningen en god anledning til selv at begynde at betale for det.

Hvis du vil have digitalt tv, skal du derudover tegne et abonnement for det. Husk også at tilmelde dig licens.

Forsikringer

Uanset hvor og hvordan du bor, bør du have en indbo- og ansvarsforsikring. En indboforsikring sikrer, at du får erstatning i tilfælde af eksempelvis brand eller indbrud. Ansvarsforsikringen dækker, hvis du kommer til at ødelægge andres ting.

En indboforsikring koster som regel nogle hundrede kroner i måneden. Prisen afhænger blandt andet af, hvor stor din bopæl er, og hvordan du bor. Du kan tit spare penge, hvis du vælger at tegne flere forsikringer hos det samme forsikringsselskab.

Hvis du er under 21, er du måske dækket af dine forældres forsikring – ring og spørg dem, før du begynder at indhente tilbud fra forskellige forsikringsselskaber.

Du bør også undersøge, om du har en ulykkesforsikring gennem dine forældre. Hvis du ikke har det, bør du tegne én. Den sikrer dig blandt andet erstatning for sygdomsomkostninger, hvis du kommer til skade eller får nedsat arbejdsevne.

Når det gælder forsikringer, er den billigste ikke altid bedst. Forsikringsselskaberne har forskellige priser og forskellige forsikringsvilkår (hvad forsikringen dækker og under hvilke omstændigheder). Gennemgå forsikringsvilkårene grundigt, før du tegner en forsikring.

3. Søg boligstøtte

Når du flytter i en lejebolig, kan du være berettiget til boligstøtte. Boligstøtte er en ydelse fra det offentlige som hjælp til at betale husleje.

Om du er berettiget til boligstøtte og hvor meget du i så fald kan få, afhænger af din boligtype, din husleje, din indkomst, og om du bor sammen med andre.

Det kan være en lidt besværlig og langsommelig proces at søge boligstøtte, men det er alle pengene værd, når du først får et supplement til huslejen udbetalt hver måned.

Du kan læse mere om boligstøtte på Borger.dk og finde ud af, om du er berettiget til boligstøtte.

4. Læg et godt flytte hjemmefra-budget

Husleje, mad, vand, varme, el, bredbånd, licens, streamingtjenester og forsikring. Det er bare nogle af de faste udgifter, du højst sandsynligt kommer til at få, når du flytter hjemmefra.

Det er mange udgifter at holde styr på, men som det modne, fornuftige unge menneske du er, har du selvfølgelig tænkt dig at lægge et budget.

Det behøver ikke være så svært eller kedeligt, som det lyder – og du behøver ikke være specialist i Excel for at lægge et godt budget. Du kan også bare bruge et word-dokument eller et godt gammeldags stykke papir.

Sådan lægger du nemt og hurtigt et godt budget:

  • Notér din månedlige indkomst (løn og SU) efter skat
  • Notér dine faste månedlige udgifter
  • Notér mere eller mindre uforudsigelige udgifter, f.eks. tandlægebesøg
  • Træk dine udgifter fra dine indtægter.

Når du har gjort det, ved du præcis, hvor mange penge du har til øl i fredagsbaren, fitnessmedlemskab og andet sjovt.

Hvis du har lidt luft i budgettet, er det en god idé at lægge cirka 10 % af din indkomst til side til opsparing hver måned.

Hvis du er rigtig fornuftig, kan du bede din bank om at lave en budgetkonto, en madkonto og en opsparingskonto, som du hver måned kan sætte et fast beløb ind på.

Så er det kun de penge, du faktisk har råd til at bruge på sjov og ballade, du har til rådighed på din konto.

5. Meld flytning

Når du flytter hjemmefra, skal du huske at melde din flytning til kommunen. Det er lovpligtigt og skal gøres via Borger.dk senest fem dage efter, du er flyttet til din nye adresse.

Hvis du flytter mere end 15 km væk fra din nuværende bopæl, skal du i samme omgang også skifte læge.

Alle offentlige institutioner får automatisk besked om din flytning og nye adresse, når du har registreret det på borger.dk. Du skal selv oplyse din arbejdsgiver, tandlæge og steder, du har abonnementer, om din nye adresse.

Når du har ændret adresse, er det også vigtigt, at du husker at sætte navn på postkassen. I forbindelse med flytningen kan der komme vigtigt post, eksempelvis dit nye sundhedskort. Hvis ikke du har navn på postkassen, er PostNord ikke forpligtet til at aflevere post hos dig.

Hvis du modtager SU, skal du også logge ind på min-SU og melde din flytning. Når du skifter status fra hjemme- til udeboende, kan du få en højere SU.

6. Husk at købe alt det kedelige

Det er sjovt at købe en lækker sofa eller et flot spisebord. Det er lidt mindre sjovt at købe en toiletbørste. Men du skal højst sandsynligt have fat i begge dele.

Når du er midt i flytteræset kan du hurtigt glemme alle de små praktiske ting, som er gode at have, men som måske ikke er så selvskrevne. Det kan være opvaskebørsten, æggedeleren eller karklude.

Det er træls først at komme i tanke om, at du skulle have købt en opvaskebørste, når vasken er fyldt med beskidte gryder og pander.

Hvordan finder du ud af, hvilke praktiske ting du skal huske, når du flytter? Et godt råd er at gå en tur i dine forældres hjem og notere, hvilke ting de har i de forskellige rum, som du også får brug for. Det kan være alt fra badeforhæng til viskestykker.

Bagefter kan du lave en huskeliste med alle de praktiske ting, du skal have fat i, når du flytter. Her er nogle eksempler:

  • Køkkenredskaber, f.eks. kartoffelskræller, ostehøvl, grydelapper og dåseåbner
  • Værktøj, f.eks. hammer, søm, skruetrækker og tommestok
  • Forlængerledninger og stikdåser
  • Opvaskestativ og opvaskebørste
  • Støvsuger og rengøringstilbehør
  • Badeforhæng.
  • Bøjler.

Du behøver ikke at købe alt fra nyt. Når du skal købe møbler, kan du spare penge på at købe brugt. Undersøg second hand-butikker, genbrugsbutikker og loppemarkeder, og spørg familie eller venner om de har møbler eller køkkenredskaber, de ikke bruger.

Husk også at købe en brandalarm. Hvis der allerede er en brandalarm i dit nye hjem, skal du kontrollere, at den virker. Sæt gerne nye batterier i.

7. Find ud af, hvilke regler der er i ejendommen

Hvis du ikke er helt tilfreds med, hvordan dit nye hjem ser ud, kan en klat maling gøre underværker.

Inden du kaster dig ud i at ændre for meget i din nye bolig, skal du første tjekke med din udlejer, at du faktisk må lave ændringer, som eksempelvis at male.

Hvis du bor i en lejebolig, bør du også undersøge husreglerne. Hvornår skal der være stille om aftenen, og må du holde fester uden at informere de andre beboere? Undersøg også, om der er særlige regler for brug af vaskekælder og andre fællesrum.

8. Planlæg flytningen – grundigt!

Planlæg flytningen grundigt – der er nemlig meget at holde styr på i en flytning. Skal du eksempelvis købe, leje eller låne flyttekasser? Hvordan pakker du klogest? Er det bedst at flytte selv eller leje et flyttefirma? Læs vores forskellige guides til en god flytning her.

Når du planlægger din store flyttedag, bør du også tænke over, hvor meget hjælp du får brug for. Kan du nøjes med hjælp fra venner og familie eller skal du leje et flyttefirma? Hvis du er i tvivl, kan du læse mere her.

Hvis du vælger at leje et flyttefirma til flytningen, er det en god idé at indhente flere tilbud, før du vælger. Så kan du finde et godt flyttefirma til en fair pris. Det gør du nemmest ved at udfylde kontaktformularen på Flytte.dk.

Få flyttehjælp nu